Peter's Motorcyklar & Resor

Senast uppdaterad 13 juli 2005


Tyskland 050421

 

Så var det dags igen, hade inte riktigt bestämt mig för om jag skulle ner i år eller om Funduron skulle få rulla en säsong till, hade den ute till försäljning i alla fall. Sen blev det som vanligt, gumman antydde att hon faktiskt kunde lämna i väg junior så lång tid att vi skulle kunna ta några turer & Robert ville åka. Lite intensivare säljarbete så var Funduron såld. Rullar hos lycklig ägare i Ljusdal numer.

Fordon även denna gång blev en Renault Master, fast utan bakgavellyft och med ordinarie skåp. Drar 0.4-0.5 l mindre per mil, vilket gör minst 1000:- i besparing.


Solnedgång i närheten av Gränna

 

   

Robert har örnkoll på var vi är.

Tanken denna gång var att åka på en 24timmars biljett Helsingborg - Helsingör, Rödby - Puttgarden. Då har vi 24 timmar på oss från det att vi kör på färjan i Helsingborg till att vi tar oss tillbaka till Helsingör. Biljettpriset hos HH ferries sjunker då till 740:- (670:- om man kan visa upp ett OKQ8 kort). Förberedda med Laptop & GPS så ska det inte vara några problem att varken hitta eller passa tider.

   

En Yamaha TDM850 00:a i Stade utanför Hamburg var uppbokad av mig, handpenning betald & bindande kontrakt faxat till mig gjorde att jag kände mig säker. Tyskarna är det ordning på, kontraktet är bindande åt bägge håll. Säljaren var den lokala Honda handlaren så det gjorde att man kände sig extra säker. Detta var den 2:a hojen som jag köper av handlare, börjar luta åt att rekommendera att köpa av handlare, det är samma pris, går att pruta lika bra & man känner sig lite säkrare vad gäller inbetalning av handpenning o.s.v.
 

   

Inte blev jag besviken denna gång heller, allt var i bättre än utlovat skick, dessutom Yamaha original väsksystem. Nytvättad & Nyputsad.

   
Stammatställe när man är i Tyskland & kör, Donken tar alltid kort......  Dock inte i Stade.

Inga kort här inte.
   

Våren har kommit lite längre här i Tyskland.
Nu vidare mot Robbans hoj, privatsäljare från Bayern som gått med på att köra upp hojen ca 50mil och möta oss i Göttingen.

 

   


På väg dit passar Peter på att sova lite grann, är man hyggligt kortväxt så kan man sträcka ut på golvet.


   

Efter 15 minuters nervös väntan så dyker dom upp Robban nöjd. Men ...... den är ju otvättad.
Lite pömsiga efter 50 mil i gammal VW pickup. I och med att det var köp från privatperson så hade vi redan ett kontrakt med oss med det mesta ifyllt. Kontrakt på Tyska finns att hämta hos Tobbe . Koll av ramnummer med mera. Kolla gärna på nyare hojar -01 och framåt att det finns alla märkningar som behövs. T.ex plåten/klistermärket med CoC informationen på hojen, går att lösa i efterhand men räkna inte med att KGK Suzuki i Sverige kommer att hjälpa dig.

note: Robbans hoj saknade klistermärke/plåt vilket gjorde att det blev stopp vid registreringsbesiktningen. KGK Suzuki vägrade hjälpa till. Efter kontakt med Suzuki Tyskland så DHL budade dom upp ett klistermärke till Robban.
   

Strax färdiglastat
Robbans hoj är en fin GSXR750 03:a, det som Robban hängde upp sig mest på var att den var otvättad..... Tungt att vara pedant. Sista ärendet innan hemfärd är såklart ..... -Bordershop i Puttgarden.
   
Så här grönt är det i Tyskland i slutet av April.
   

Hur smidigt som helst med GPS & Autoroute,

Dags att lasta öl. Nicht sa lastgubbarna & skakade på huvudena.  Det SKA gå om vi så ska grina bägge två.
   
Fullt blev det i alla fall. Bara hemfärd kvar, lagom med tid kvar till färjan i Helsingör. Självklart så är det min tur att köra Danmarksbiten, vilket jag tror jag gjort varje gång, måttligt kul.
   

Robert tött.
   

"Kompis" rullade upp vid färjeläget. BMW R1100S Yummy.

Solig morgon utanför Ludvika. Nästan hemma.

 

 

 

 

HEM