Peter's Motorcyklar & Resor

Senast uppdaterad 08 juli 2010


 

 

Min tidigare XTZ 660 -93 trevlig hoj som är med på det mesta, utom att skjutsa på, det blir väldigt låångsamma omkörningar, faktiskt största anledningen till att jag sålde den. Mycket trevlig 5 ventilad stånka, 48Hk, ca 195 Kg fulltankad.

 

 

 

 

Brorsans SLR 650 som numera är såld, urtrevlig bushoj, den ÄR väldigt låg om man jämför med XTZ:an och Dominatorn, samtidigt gör det den väldigt lättkörd.
Har Dominatorns trevliga luftkylda stånka.
Ingenting för långturer, men den perfekta hojen att pendla till jobbet, stranden eller kiosken med. Bangar inte heller för lite grusåka, 19" framhjul kan göra den lite orolig.


 

Min förra hoj, Africa Twin -96 Otroligt välbalanserad och lättkörd.

 

 

Min första "tunga" motorcykel RD 350 LC -83 köpte den Februari -89 och hann försäkra den enligt den som jag kallar gamla försäkringen som gick efter kubik i stället för vikt/effekt förhållande. Kostade som en offroad att försäkra. Tokrolig, lätt, relativt mycket effekt 60Hk, kommer inte i håg hur många man hängde av som trodde att en 350 inte kunde gå så speciellt. Detta var under min första hojperiod då jag som lite yngre mest var ute efter effekt & fart.

 

 

Den första riktiga racereplikan för gatbruk RD 500 LC, Kenny Roberts Sr´s VM hoj 1982. Faktiskt så lyckades Yamaha få med mycket av karaktären i hojen, brant gaffelvinkel och inga problem med att sladda ut ur kurvor. resten var väl inte så racemässigt, t.ex fjädringen höll inte riktigt måttet. Utseendemässigt var den väldigt lik. Notera de bakre cylindrarnas pipor som mynnar ut under sadeln -vackert. Elstart är för mesar samt att det väger för mycket, här är det kick eller springstart som gäller.

 

Fyrcylindrig 500cc vätskekyld tvåtakts V4, det var grejor som imponerade när den här släpptes 1984. Här kan man snacka karaktär, RD500 tillsammans med den lite mer avancerade Suzuki RG500 var hojar som alla hade hört talas om men få hade sett. RD500:an såldes bara 1984-1985 och totalt om jag kommer i håg rätt togs det bara in knappt 400 exemplar. Köpte denna 1990, redan då började den bli en klassiker, hade denna ögonsten i åtta år. Den hoj jag fortfarande saknar.

 

 

 

 


Klicka för större bild.
Min fars NV 125 cc med JB motor.

 

 

HEM